Kostel svatých Cyrila a Metoděje
Patří mezi nové kostely, postavené po sametové revoluci. Se stavbou
začal porubský farář Josef Gazda na podzim roku 1997 a kostel byl vysvěcen 8.
prosince 1998 sídelním biskupem Mons. Františkem Václavem Lobkowiczem. Od
vysvěcení až do konce roku 2006 byl kostel filiálním kostelem farnosti Ostrava–Poruba.
V souvislosti s množstvím aktivit kolem tohoto kostela a značné samostatnosti
pustkoveckého společenství zřídil k 1. lednu 2007 biskup Lobkowicz samostatnou
farnost Ostrava–Pustkovec a kostel svatých Cyrila a Metoděje se stal jejím
farním chrámem.
Novostavba kostela je řešena na klidném půdorysu řeckého kříže se čtyřmi
dominantními prosklenými okenními plochami. Nad vstupem do kostela je ještě
jedno menší okno ve tvaru široké spáry, připomínající srpek měsíce.
Umístění kostela dobře vyjadřuje spojení komunikativního dění v okolním
prostředí s komunikativním děním, které probíhá ve společenství uvnitř. Vnitřní
dispozice stavby záměrně sleduje převedení do duchovního světa. Tím je zaručeno
samo bohoslužebné poslání této architektury. Centrální dispozice a dynamika stěn,
žeber a kleneb vyjadřují objímající sílu, která menší shromáždění odkazuje na
význam poselství lásky. Převod do duchovní transcendence umožňují odhmotněná
okna, lomené oblouky a odhmotnění a vertikalita věže.
Meditaci na toto téma napomáhá vitrážové provedení oken. Všechna okna jsou
velkoryse řešená a přes svou velikost nepůsobí odlidštěně. Mají své přirozené
výtvarné dělení pojící se vhodně s konstrukční nezbytností.
Naproti hlavnímu vstupu je bílá stěna za oltářem vhodně vyřešena krásnou velkou
barokní polychromovanou řezbou Krista, který visí na moderním neobvyklém břevně
kříže, jehož ramena směřují vzhůru. Celý prostor je velice světlý, vznosný a
velebně otevřený do klenby (světlý dřevěný podhled).
Důležité a cenné je i to, že v interiéru nejsou žádné staré provizorní části
mobiliáře, ani nové nevkusné artefakty. Prostor kostela je stylově čistý.
Socha Panny Marie a reliéf patronů kostela – svatých Cyrila a Metoděje, po
bocích presbytáře, jsou dílem řezbáře J. Staňka. Z jeho dílny je i Křížová cesta
v moderním pojetí, reliéf pod oltářem, znázorňující obětování Izáka, sedes s
reliéfem zvěstování Páně, věčné světlo nad svatostánkem znázorňující hořící
Mojžíšův keř, procesní kříž, stojany na svíce a paškál, víko na křtitelnici se
sochou sv. Jana Křtitele, i odkládací stůl na liturgické nádoby – abak – na boku
presbytáře.
Zvony jsou z roku 1998
Zhotovil je Josef Tkadlec z Halenkova.
Největší zvon váží 220 kg a byl nazván svatý Cyril. Darovala jej rodina
Popelkova.
Prostřední zvon o hmotnosti 150 kg se jmenuje svatá Sylvie a věnovala jej rodina
Paláčkova.
Třetí zvon byl pojmenován svatý Metoděj, váží 100 kg a uhradila jej rodina
Pravdova.
Svěcení zvonů se konalo v kostele, dosud rozestavěném a bez dveří, s doprovodem
elektrofonických varhan, které nejdříve obětavě nainstaloval, a pak na ně také
zahrál Ing. Josef Koběrský.
Křížová cesta
|
|
|
Takto postupně byla vytvářena i jednotlivá zastavení Křížové cesty, jejímž
tvůrcem je sochař a řezbař Josef Staněk z Bučovic. |
Meditace nad první vitráží
Všechno tvorstvo chválí Boha.
První okno by mělo být plné slunce. Symbolizuje cestu ze tmy do světla, tedy
přesněji z „noci ukřižování“, kdy se nebe zatmělo. Na pozadí břevna kříže
vytryskává slunce – světlo, energie, život – tedy Kristus. Tím, že se pro nás
nechal Kristus umučit, vytryskla obrovská energie – napořád do dalších dní,
věčná energie, která se rozlévá dodnes. Ze středu té tmy – ve vitráži z
fialových a temných modří, „roztrhlé opony nebe“, vystřikují kapky krve – rudé
bolesti, „svatozáře krve mučedníků“. Mísí se s krví Kristovou a padají dolů k
nám, sem na zem do nás – těžké kapky do kvetoucích jabloní. Rány, jizvy, brány
ze slunce otvírají život krajině. Sady zelenobílé jarní zeleně jsou kropeny
sluncem. Velikonoce.
To je levá strana okna dole – to kropení krví. Na opačné pravé dolní části okna
se vše rozsvěcuje – zlatožluté fanfáry trub, vodotrysk trub a andělů, bílá a
zlatá – znovu se slaví vzkříšení.
Aleluja. Kristus z hrobu vstal! To je nesmírná radost, potvrzení a smysl všeho.
Pravá radost je žhavá, i když třeba tichá…
Meditace nad druhou vitráží
Panna Maria, Královna míru.
Při práci na druhém okně, tzv. „mariánském“, ještě zuřila v Jugoslávii válka.
Proto je dole nápis bellum –válka a pax –mír. Panna Maria je zde znázorněna jako
Královna míru – tolik potřebná ochrana v celých dějinách lidstva. „Pod ochranu
tvou se utíkáme…“
V celé spodní části okna je země. Země nasáknutá bojem (vpravo dole), to je
válka. V růžích jsou trny bolesti. Ze sedmibolestného srdce vyrůstá kytice žhavá
utrpením. Strom vyrvaný z kořenů – pod ním rodina – tři ptáčci (pravá část okna
směrem ke středu okna). Sad rozkvetlých stromů a luk (levá část okna dole ke
středu vitráže) – zemský ráj to napohled (květy dne, ptačí namlouvání, čas lásky).
Noční květy, krajina utichlé tajemné noci (levá část okna dole úplně do kraje).
Nad těmito podobami země se vine linie lemu roucha Panny Marie zdobená korálky
růžence. Uprostřed růžencové šňůry (střed okna, ve spodních cípech dvou
středových polí) je silueta hlavy Panny Marie se dvěma studánkami očí.
Celou střední plochu vitráže (od levého až k pravému okraji okna) vyplňuje plášť
Panny Marie. Maria ochránkyně rozprostírá svoji náruč pláště nad celým světem.
Směrem nahoru do okna plášť mizí a „rozpouští se v nebe“. Okno se rozzařuje. Ve
středních dvou polích nahoře je koruna – „diamant celé vitráže“.
Mariánské symboly – žena oděná sluncem s měsícem pod nohama… Velký srpek měsíce
veze jako loď korunu Panny Marie Královny. Hvězda se rozzářila. Nebem pluje
oslavené Mariino Mateřství – královna, matka nás všech.
Meditace nad třetí vitráží
Boží chvály.
Okno je umístěno nad kůrem, odkud zní hudba a zpěv. Bože, chválíme Tebe…
Chvály země, jejímž středem je Srdce Ježíšovo. Chvály všeho stvořeného s
vděčností a pokorným uznáním Tebe. Píseň celého stvoření obklopuje Krista a
tlačí se k němu. Srdce Ježíšovo je středem všeho dění. Je to srdce rozdrásané
ostnatým drátem trní světa. Kapky rudé krve z něj tryskají. Srdce je rozryto
našimi hříchy, obsypáno boláky našich bolestí na druhých spáchaných.
Srdce je uprostřed otevřené, pro nás probodené. Ze srdce (po obvodě okna dolů
obloukem) vede tepna rudé krve. Spojuje hořící keř s hořícím srdcem. Zde se
spojuje Starý a Nový zákon. Starý zákon symbolizuje hořící Mojžíšův keř. Tento
keř je v levé polovině bohatě rozkvetlý zlatým deštěm. Pravá strana keře, zelená
potemnělá země neshoří, ač doutná, plane plamenem. V ohni je odraz srdce, stín
vpitý do živého těla. Skrytý v keři hoří krví. Propojení dvou srdcí.
Levou krajní část okna tvoří krajina pouště – plazící se hadi, záhadní
živočichové počátečních dnů stvoření… Vítr vane pouští… Život na milované zemi
se rozvíjí. Shora mezi keřem a pouští vychází měsíc a hvězdy. Vítr je tiše
provívá…
Na úplně opačné straně okna vpravo je výsek rajské krajiny – poetické zákoutí
vztahů i nezničené přírody. Voda, louka, ryby, plameňáci, hraní zvířátek,
námluvy. Duch se vznáší nad vodami.
Nahoře nad hořícím keřem vpravo od srdce se odráží zmrzlá ledová krajina. S
něhou položené blankytné nebe převyšuje hory. Láska hory přenáší!
Meditace nad čtvrtou vitráží
Chvály nebe.
Srdce na dlani. Něžné srdce, něžně na dlani nabízené. Položené a vstávající
hořící láskou. Vylétají z něj ptáci i květy. Tmavá brána je brána smrti. Hrob s
podnoží sedmi mečů vbodávaných neustále námi. Zraňujeme k smrti Mariino
sedmibolestné srdce. Smrtelný motiv vyplňuje levou krajní část okna vklíněnou do
klenby stropu.
Z Mariina teplého hřejivého srdce vzlétají květiny. Tvoří věnec Neposkvrněné
Panny. Je to věnec vítězný, ale zároveň protkaný květy smutku i bolesti, věnec
mučednický. Celý věnec letí vzhůru do nebe, aby na něj všichni mohli vidět. (Motiv
květinového věnce rámuje celý střed okna a prochází přes všechna čtyři centrální
pole vitráže. Podporuje celé okno.)
Srdce Mariino, něžností pokropené… Jak nejlépe vyjádřit Mariino srdce? Živostí a
silou ohně, jemností a krásou květin.
Vpravo jsou andělé kolem Ježíšova narození v Betlémě. Hvězda září. Tam je druhá
brána, brána do světla.
Meditace nad vitrážemi jsou zpracovány podle předlohy autora vitráží Jana
Jemelky.
Kaple svatých Andělů Strážných
Kaple sv. Andělů Strážných byla vystavěna v roce 1882 a jejím hlavním
donátorem byl pustkovecký občan Alois Košař. V letech 1970 – 1975 byla svépomocí
provedena její rekonstrukce spojená s vybudováním přístavby. Poděkování za
šestileté úsilí na opravě a rozšíření kaple si zaslouží porubští kněží P. Alois
Gillig, P. Karel Vlček, P. Pavel Hyvnar, sestry boromejky, dárci za řad farníků
a asi 100 pomocníků, bez jejichž obětavé práce by se rekonstrukce nikdy
nepodařila.
Kaple před rekonstrukcí 2008 a po této rekonstrukci
V roce 1998 byl nedaleko domečku sester Boromejek vybudován nový kostel sv.
sv. Cyrila a Metoděje, který začala farnost používat. Kaple sv. Andělů Strážných
zůstala majetkem farnosti. Protože ji farnost nevyužívala, byla zapůjčena
pravoslavné církvi, která zde mívá pravidelné nedělní bohoslužby. Do přední
části kaple byl proto umístěn ikonostas pro pravoslavnou liturgii. Přítomnost
pravoslavných zde je důkazem, že při vzájemné ochotě lze budovat dobré vztahy
mezi křesťanskými církvemi. Na začátku měsíce října o památce sv. Andělů
Strážných bývá v kapli pravidelně poutní mše sv., které se účastní hojné
množství věřících, což je důkazem, že kaple je pro pustkovecké občany stále
důležitým místem. V roce 2008 byla za přispění dotace Města Ostravy ve výši 350
000,- Kč a za podpory mnoha dárců jak z řady pustkoveckých občanů, tak i
farníků, opravena fasáda kaple a provedeno odvodnění zdiva. V současné době
ještě chybí hodně financí na zaplacení dluhu, který římskokatolické farnosti
Ostrava Pustkovec v souvislosti s opravou kaple vznikl. Za Vaše dary jsme
vděční. Dary můžete předat duchovnímu správci o. Pavlu Moravcovi nebo zaslat na
účet farnosti 1661605319/0800, variabilní symbol je 2008. Všem dárcům upřímný
dík.
Malý výklad ikonostasu umístněného uvnitř kaple před presbytářem:
Ikonostas je stěna z ikon, která odděluje oltářní část od chrámové lodi.
Uprostřed ikonostasu se nacházejí tzv.královské dveře. Nazývají se tak, protože
skrze ně vchází Král slávy, Ježíš Kristus, v podobě eucharistických darů. Tudy
se na oltář přinášejí při svaté liturgii (mši svaté byzantského obřadu)
eucharistické dary, chléb a víno, a před nimi přistupují věřící ke svatému
přijímání. V době byzantského císařství tudy přicházel ke svatému přijímání
císař.
Na královské dveře se umísťuje ikona zvěstování přesvaté Bohorodice (Panny
Marie). Nad královskými dveřmi je umístněna ikona poslední večeře Páně, jež
připomíná počátky církve a její hlavní svátost - eucharistii. Po obou stranách
královských dveří se nacházejí ikony Ježíše Krista a Panny Marie, jež
symbolizují vtělení Syna Božího. Tyto dvě ikony jsou nejvýraznější a tvoří střed
ikonostasu jako symbol spojení Starého a Nového zákona a výraz Kristovy
vykupitelské oběti.
Na krajích ikonostasu se nacházejí ještě jedny menší dveře, tzv.severní a jižní.
Slouží duchovenstvu pro vcházení do oltářní části v době, kdy se nekoná
liturgický vchod královskými dveřmi. Na severních dveřích (při pohledu na
ikonostas z chrámové lodě vlevo) je ikona svatého Mikuláše, zatímco na jižních
(vpravo) je ikona archandělů a nebeských sil (andělů).
Sakrální objekty na katastru Pustkovce (podle stránek obce)
Z novější historie nutno zmínit výstavbu a vysvěcení kostela
svatých Cyrila a Metoděje, který byl prvním kostelem postaveným po druhé světové
válce v Ostravě. První skutečné kopnutí do země bylo 4. ledna 1998 a 6. prosince
v roce 1998 byl chrám vysvěcen a připraven přijmout první účastníky bohoslužeb.
Jeho stavba trvala pouze 11 měsíců, což je asi stavební rekord. Kostel je
dominantou obvodu a významným centrem živého společenství věřících. Kapacita
kostela je pro sedm set osob, s třemi sty místy k sezení. Stavba kostela sv.
Cyrila a Metoděje obdržela v roce 2001 čestné uznání za umístění v soutěži "Dům
roku" za příklad neokázalého výrazu církevní stavby, která současně se svým
vzájemným propojením tvoří jeden celek a harmonizující prvek v okolní
urbanistické sídelní struktuře.
Jednolodní objekt kaple Andělů strážných byl postaven v roce
1882 místním občanem. Do současné doby se nedochovaly fresky od akademického
malíře Valentina Držkovice a dále původní vyřezávaný dřevěný oltář od neznámého
autora.
Socha Nejsvětější srdce Páně pochází z roku 1908 a stojí u
kostela sv. Cyrila a Metoděje. Měla pohnutou historii, neboť v době totality
měla být zničena. Než byla usazena na nynější místo musela se třikrát
přestěhovat.
Kamenný kříž u domu č. 76 na Pustkovecké ulici vznikl v roce
1901.
Kamenný kříž z roku 1935 u kaple byl přemístěn ze zrušeného
hřbitova.
Pamětní desky v chrámu Cyrila a Metoděje v interiéru a
exteriéru pocházejí z let 1997 a 1998.
Převzato ze stránek obce
|